Z praxe vím, že když si „neprofesionál“ tvoří svůj web, opomíjí jednu důležitou část v rámci přípravy, a tou je struktura webu. Promyslete si, kolik bude mít web stránek, jaké stránky to budou, a jak se bude web větvit. Nemusíte mít naprosto přesnou představu, ale alespoň základní struktura vám poté dovolí web připravit přesně na to, co do něj chcete přidat.
Ať už tvoříte web nebo zadáváte web, je zásadní tuto strukturu znát dopředu, jelikož různě po všech stránkách umísťujete směrové odkazy, které odkazují navzájem na jednotlivé stránky. V momentě, kdy strukturu začnete uprostřed měnit, většinou se z toho stane zamotané klubko.
S jakými stránkami pracujeme
Na každém webu najdete minimálně hlavní stranu. Aby váš web nebyl tak chudý, máme další stránky, které nazýváme jako základní stránky.
Tím to však nekončí. V pozdějších fázích webu se můžete setkat navíc s kampaňovými, blogovými a členskými stránkami. Nemusíte se ale bát, protože minimálně zpočátku vám bude bohatě stačit hlavní strana a základní stránky webu.
Standardní struktura
Pokud si nejste jistí, jakou strukturu zvolit, může vám pomoci můj osvědčený standard. Jde o souhrn základních stránek, které by na žádném webu neměly chybět.
Základní struktura webu:
- Hlavní strana
- O nás / O mně
- Služby
- Reference
- Blog / FAQ
- Kontakt
Ze začátku si nejspíš netroufnete hned psát blog, byť je to to nejlepší, co můžete udělat. Místo toho tedy můžete prozatím vytvořit stránku „Nejčastější dotazy“ a psaní blogu zahrnout až později. Záleží vždy na vás, ale snažte se spíše na začátku dělat věci jednodušeji a nabalovat je postupně. Sice vaše představa je, že budete psát každý den článek a točit 8 videí, ale věřte mi, nikdy to nevychází a pak stránky zejí prázdnotou, což není dobré.
Výjimku nám trochu tvoří stránka Služby, kterou můžete pojmout dvěma způsoby. Buď všechny služby dáte právě na tuto stránku (doporučuju max pro 3 služby) nebo si dáte více práce a vytvoříte ze stránky Služby rozcestník, který bude odkazovat na jednotlivé služby a tím pádem každá služba budou mít svou podstránku (vhodné pro reklamy).
Poté by tedy struktura byla:
- Služby
- Služba 1
- Služba 2
- Služba 3
A to je vše. Takto by měla vypadat struktura osobního webu. Určitě si můžeme říci, že máme tři stránky, které na webu nesmí chybět: Hlavní strana, O nás, Kontakt. Další stránky můžeme měnit podle toho, jak se na to cítíme nebo podle našeho oboru. Například u fotografů nejsou tolik nutné reference, ale hlavně fotogalerie (reference jsou ale příjemné plus) a tak dále.