Hlavičkou webu se myslí část, kde máte umístěné logo a menu. To jsou zároveň dva nejdůležitější prvky, které v hlavičce najdete.
Pro osobní weby bývá standardní rozložení hlavičky takové, že máte vlevo logo a na druhé stráně menu. Není tu potřeba vymýšlet nic složitého. Hlavička funguje jako základní navigace po vašem webu, a musí tak být naprosto jednoduchá.
Dbejte na to, aby menu vašeho webu bylo přehledné a pochopitelné nejen ze své struktury, ale i z podoby textů. Správná čitelnost textů v menu je naprosto zásadní.
Kromě těchto dvou základních prvků se do hlavičky přidává také tlačítko, telefonní číslo nebo sociální sítě. V případě sociálních ikonek jde ale pouze o doplněk a ikonky by neměly být nijak výrazné. Oproti menu spíše naopak.
Telefon nebo tlačítko můžeme brát za důležité konverzní prvky a ty rozhodně musejí vyčnívat. Vše ale s mírou, určitě nechceme, aby to bylo na úkor dobré navigace po webu, krou nám hlavička zajišťuje.
Menu
Menu by mělo reflektovat strukturu vašeho webu. Pokud je vaše struktura jednoduchá, bude jednoduché i menu. Klienti se tak při jeho pochopení nebudou ztrácet a snadno budou moci přecházet na další stránky.
Nepoužívejte příliš podstránek, pokud to není nutné. Například u služeb jiná možnost není. Zde musíte jednotlivé služby vložit pod nadřazenou stránku „Služby“. Zbytečně ale neschovávejte stránky a nevytvářejte mnoho „podřazených“ stránek, pokud to není nutné kvůli obsahu. Struktura by se tím zkomplikovala. V ten moment návštěvník nepochopí váš web a odchází.
V menu zároveň používejte výstižné krátké texty. Bohužel u klientů často vidím, že se snaží do menu přidat někdy i celý název knihy, takže pak máte menu například:
- Hlavní strana
- O mně
- Kniha: Boj s dlouhými texty, které tam nemají co dělat
- Reference
- …..
Takhle to prostě nejde. Lepší než název knihy je lepší napsat pouze „Kniha“. Z psychologického hlediska tímto probouzíte v lidech i trochu zvědavosti, protože se tu objeví otázky „Jaká kniha?“ nebo „co je to za knihu?“ a už jen proto na záložku v menu kliknou.
nejde ale jen o výstižnost a dobrou čtivost. Dlouhé texty v menu způsobují nedostatek místa pro všechny jeho záložky, takže pak to mnohdy znamená, že se menu na menších monitorech různě zalamuje a způsobuje nemalé komplikace.
Dobrým příkladem je také záložka pro přihlášení do uzavřené části webu. Nebudeme používat „Přihlášení do uzavřené části webu“, ale jen „Přihlásit se“.
Logo
Názory na důležitost loga jsou různé. Někteří říkají ano, logo je důležité, jiní naopak, že logo není důležité vůbec. Kde je tedy správná odpověď? Pravda je někde uprostřed. Záleží na tom, jaký web nebo projekt tvoříte.
Pro osobní weby není logo příliš důležité. Nezáleží na tom, jaký znak budete mít v logu, důležité je, že tam bude vaše jméno. Lidé si zapamatují vaše jméno, a ne to, jestli máte v logu iniciály nebo nějaký tvar. Jestliže ale i přesto toužíte po logu, oslovte profesionálního grafika, investujte 4-6 tisíce korun a získejte logo, které vám může sloužit spoustu let.
U firemních webů je situace opačná. Zde budujete především brand společnosti a logo spadá do vizuální identity celé firmy. Naprosto opačně tu funguje také to, co si lidé budou v logu pamatovat. Málo lidí si na první dojem zapamatuje jen název společnosti. V hlavě mu ale utkví vizuální prvek, tedy logo, jeho barva a tvar. Logo tedy v tomto případě musí být jednoduché. Příklady máme všude kolem nás:
- Apple
- Microsoft
- WordPress