Důvodů proč váš web nefunguje, může být samozřejmě daleko více. Vybral jsem ale ty nejčastější, které se objevují u klientů. Pokud některé body váš web nesplňuje, nemusí to nutně znamenat, že vám web nepřivedl ani jednoho zákazníka, avšak pravděpodobně nevyužíváte jeho plný potenciál. Ze 100 lidí na vašem webu tak nemusíte mít například 20 zakázek, ale jenom 5 a to už je výrazný rozdíl, byť se na první pohled může zdát, že web funguje.
1. Responzivita
Začínáme asi nejdůležitějším bodem. Responzivita je dnes zkrátka nutnost. Co to vlastně je? Jde o funkci, kdy se web dokáže přepnout do tabletového a hlavně mobilního uspořádání, aby právě na těchto zařízeních zobrazoval obsah co nejlépe.
Důležitost responzivity potvrzují i statistiky, které jasně ukazují, že lidé v dnešní době vstupují na web dokonce ve větší míře než z notebooků nebo počítačů. Až 60% lidí použije telefon, aby navštívilo váš web. Responzivitu už není dávno jen nutné zlo, ale naopak se očekává, že mobilní verzi webu budete mít vyladěnou minimálně stejně dobře, jako desktop verzi.
Není to ale jen o lidech, nýbrž také o Googlu, který weby bez responzivity „ohodnocuje“ nejnižšími známkami a z pohledu SEO si tak vůbec neškrtnete.
2. Špatné texty
Vždy tu byla otázka, zda jsou důležitější texty nebo grafika. Ačkoliv jsem grafik, musím uznat, že texty hrají primárnější roli, avšak ani grafika není nedůležitá. Je ale pravda, že když máte ošklivý web a dobré texty, můžete prodávat, naopak to ale nefunguje.
Dnes musíme také přijmout fakt, že lidé přestávají číst. Internetem na ně koluje takové množství textu, že se lidé jednoduše přizpůsobili a texty ignoruje. Místo čtení je to ale fenomén „skenování“. Lidé při přejíždění stránky podvědomě texty vnímají a když je zaujme nějaké slovo, tak s zastaví a teprve pak začnou číst. Taková slova najdeme nejčastěji v nadpisem (protože nadpisy jsou výrazné a velké prvky).
Vaše nadpisy tak musí být absolutně vyšperkované. Příkladem může být portál Seznam, který láká čtenáře bulvárními titulky, které používají silná slova, jako „Šokující“ a podobně. Samozřejmě takové nadpisy tvořit nemusíte, ale buďte v nadpisech pro lidi zajímavý.
3. Špatné UX – příliš složitý web
Spousta mých klientů dělá zásadní chybu v tom, že jejich web je příliš složitý. Spousta stránek, kde je pár vět, pojmenované menu tak, že člověk neví na co kliká a struktura stránek, která určitě nefunguje tak jak by měla. Základem každého webu je totiž jednoduchost a jednoduché pochopení. Jakmile člověk nechápe, nesnaží se pochopit (nemá proč, u konkurence je to lepší) a odchází.
Nesnažte se, aby váš web vypadal, že je veliký. Není to potřeba. ukažte raději lidem hned na začátku, že se lidé v pohodě zorientují. Představte si, že jedete autem a jste ve složité dopravní situaci. Budete vnímat okolí? Ne, nemůžeme. Stejné je to u webu, když jim stěžíte orientaci, přestanou vnímat další věci jako je třeba obsah.
4. Absence CTA
CTA = Call to action. Výrazné prvky, které lákají člověka kliknout a zakoupit. Nejčastěji jsou to tlačítka. U těchto prvků se většinou mluví za klienta v první osobě, takže je dobré volit texty typu „Chci koupit“ a podobně. Proč? Jednoduše když si to člověk přečte vypadá to, jako by ho to samotného napadlo, tím pádem je nakloněnější opravdu kliknout. To už je psychologie, že? Ale o tom prodeje/marketing je.
5. Špatně zvolený styl grafiky
Pokud cílíte na zákazníky, kteří preferují osobnější přístup, tykání a podobně, tak určitě musíte web tomuto přizpůsobit. Volte tedy raději kulaté prvky a jemnější barvy. Naopak síla prestiže a luxusu vyjadřuje grafika s hranatými prvky.
Při volbě stylu grafiky si ale uvědomte jednu zásadní věc. Web netvoříte pro sebe, ale pro svou cílovku. je jedno, jestli se vám líbí ta a ta barva. Řekněte si raději „Bude se ta barva líbit cílovce?“. To je zásadně jiný pohled na celý váš web a i business.
6. Vynechání SEO
Spousta lidí stále ani dnes nepracuje na SEO. Ano, někteří to nepotřebují protože mají reklamy. Jenže zatímco reklamy přivádí rychle zákazníky, v momentě kdy je přestanete „krmit“ penězi, tak vám přísun lidi klesne na minimum.
V tomhle je SEO jako jediné jiné, protože sice má delší náběh účinnosti, za to však přivádí kontinuálně nové a nové návštěvníky po dobu i několika let. Investice jsou zde také, ale když přestanete, SEO vám generuje další a další návštěvníky.
7. Web má nefungující části
Toto nebudu moc rozvádět. Představte si, že půjdete do obchodu a tam nefungují světla, terminály a podobně. Jak to na vás bude působit? Váš web je váš obchod, když tam něco nebude fungovat, budete ztrácet zákazníky.
8. Na webu chybí blog
Tento bod hodně souvisí s bodem 6. SEO se totiž nejlépe vytváří pomocí blogových článků. Nenechte se ale mýlit. Články musejí mít hodnotu, Google to pozná. Jak? Google logicky nerozpozná význam textu, avšak nemusí, protože to podstatné zjistí z metriky od návštěvníků „Průměrná doba na stránce“.
Pokud je článek atraktivní a hodnotný, lidé na mě stráví logicky více času, začtou se, zamyslí se. Tím se zvýší průměrná doba na této stránce/článků a Google to vyhodnotí jako kvalitní obsah a udělí vám lepší skóre v SEO a tím pádem vás posune ve vyhledávači o kus výše. Naopak nekvalitní článek > malé času na stránce > špatné SEO. Takže platí pravidlo, raději méně článků, ale kvalitnějších. mezi těmi „bambiliony“ stránek na internetu dnes prorazíte jen kvalitou
9. Web nabízí příliš mnoho služeb
Neprodávejte všechno všem. Často vidím na webech, že se lidé snaží prodávat toho co nejvíce, protože si myslí, že čím více tam toho je, tím lépe. Tak to ale není. Pokud prodáváte služby, není dobré prodávat 20 služeb. Vyberte pro vás ty stěžejní a zbytek dej drobně někam dolů nebo na web vůbec nedávejte.
Příkladem může být tento web. Kromě tvorby webů se zabývám bannery, dělám konzultace, vedu týmy, optimalizuji procesy, tvořím grafiku pro mobilní aplikace, pro webové CMS a další. Většinu z toho jsem vynechal, protože chci, aby se lidé zaměřili jen na to, že tvořím weby, to je má hlavní služba.
A není to výmysl. Dokonce kdysi dělali test na trzích v Americe, něco na způsob našich jarmarků. Trh byl dva dny. První den se na testovacím stánku prodávalo 24 druhů marmelád, druhý den jen 6. A víte co? První den stánek navštívilo mnohem více lidí, ale prodejů bylo 10x méně než druhý den. Jak je to možné? Lidé jednoduše dostali až příliš na výběr a neuměli se rozhodnout. Začali o tom uvažovat, přemýšlet a protože ani pak nevěděli jakou marmeládu vybrat, mozek jim poručil nedělat nic a odejít.
10. Na webu chybí obličej autora
Spousta webů zapomíná na to, že když prodávají služby, prodávají vlastně sami sebe. Lidé chtějí s vámi navázat kontakt ne jen přes „písmenka“ ale chtějí vás poznat a vědět, od koho si službu kupují. Vám by přece také určitě vadilo, že byste si měli koupit například konzultaci od člověka, kterého vůbec neznáte a nevíte ani jak vypadá nebo co je zač.
ukažte se lidem, aby vás mohli poznat, nabrat ve vás důvěru. Pak jim prodáte vaše služby mnohem snáz. Koupili byste si snad cokoliv od člověka prodávajícího na ulici, kterého neznáte a byl k vám otočený zády?
A to je vše. 10 zásadních webů pro váš web. Na webu nemusíte nutně prodávat. Ale i osobní web, kde máte napsat jen vaše služby je vlastně web, který prodává, takže tyto pravidla platí pro drtivou většinu webů. Doufám, že vám článek objasnil některé věci a pustíte se do vylepšení webu. Pokud budete mít zájem, využijte mou službu „Kontrola webu“, kde vás mohu na chyby vašeho webu upozornit pomocí videa.